Yesterday we told you about Moscow artist Olga Karyakina, who is a participant of an exhibition of works of Institute of Contemporary Art (ICA) students and graduates, which opens on June 5 at ARTPLAY design center with support of SnapBox.ru. Today another participant of ‘In the open air!’ exhibition, Protey Temen, became the guest of our Profile. He describes his creative work as ‘daily spectacularity of abstract identics.

Tell us about yourself. Where were you born and where did you grow up?

I was born between Moscow and Zelenograd, grew up in Tushino. But, in fact, I was brought up near Arbat, around bachelor flat of my good friend; it affected my musical preferences in a major way (not punks from Arbat, but the apartment of my friend). During my active period I moved to the triangle Khitrovka — Kurskaya — Tretyakovka.

What is your education?

I have two incomplete ones: one in advertizing, the second as art director for cinema and television. I ran from both institutes in a year. Now I am at the second semester at ICA, and there is no way out, really. As the whole course is only about a year, I won’t be able to run away the way I used to. The last half a year that I was among artists helped me greatly to calm down, my breath became more even, migraines and tremor passed away. My insomnia is gone, too, now I don’t even call it this way. I simply drift along the streets at night, watching the observers in bars and restaurants.

How did you get engaged in art?

Generally speaking, 10 years ago I didn’t plan to become an artist. But once I lost a bet to a friend. As my social circle mostly consists of people of an easy emotional virtue, they have corresponding desires. I had to arrange with some people to bring to a big city some germinated potatoes and a bunch of moss at public expense. It took me about three years to realize it. And now, fortunately, this April I managed to make it, at last: behind the mask of an artist I made an exhibition «Fragile and about music» in Yekaterinburg where I brought potatoes and moss. While working over realization of my bet I just got engaged.

What difficulties did you face at the beginning?

Photoshop. It is impossible to do anything in art without it — neither a good background, or a black-and-white photo. Galleries don’t take color photos. So I had to waste time, even signed up for a practical course, and manuals, too.

Вчера мы рассказывали вам о московской художнице Ольге Карякиной, участнице выставки работ студентов и выпускников ИПСИ, которая при поддержке журнала SnapBox.ru откроется 5 июня в центре дизайна ARTPLAY. Сегодня же героем нашей рубрики «Профиль» стал еще один участник «На свежем воздухе!» Протей Темен. Свое творчество он описывает как «повседневную спектакулярность абстрактной айдентики».

Расскажи о себе. Где ты родился и вырос?

Родился между Москвой и Зеленоградом, вырос в Тушино. Но, по сути, рос, в смысле воспитывался, около Арбата, рядом с холостятским флетом моего хорошего друга, это крайне повлияло на мои музыкальные предпочтения (не панки с Арбата, а квартира друга). В период активной деятельности переместился в треугольник Хитровка — Курская — Третьяковка.

Какое у тебя образование?

У меня два незаконченных: одно в рекламе, второе как художник-постановщик для кино и телевидения. Из обоих институтов сбежал через год. Сейчас хожу на второй семестр в ИПСИ, и тут уже никуда не повернуть. А так как весь курс около года, то и сбежать по отработанной ранее модели не получится. Прошедшие полгода среди художников мне крайне помогли успокоиться, дыхание стало ровнее, прошли мигрени и тремор. И бессоница прошла, теперь я ее так даже не называю. Просто в ночи фланирую по городу, наблюдаю за наблюдателями в барах и ресторанах.

Как ты начал заниматься искусством?

Вообще, я не планировал лет 10 назад быть художником. Но однажды проспорил другу на желание. Так как мой круг общения, в основном, связан с людьми легкого эмоционального поведения, то и желания у них соответсвующие. Мне предстояло договориться с людьми о том, чтобы привезти в город-миллионник несколько пророщенных картошек и пучок мха за казенный счет. Чтобы это реализовать потребовалось около трех лет. И вот, к счастью, в апреле этого года удалось это сделать: под маской художника сделал выставку «Хрупкий и про музыку» в Екатеринбурге, куда и привез картошку со мхом. Но пока работал над осуществлением долга по спору — втянулся.

Какие трудности были в самом начале?

Изучение фотошопа. Без него сейчас невозможно ничего делать в искусстве — ни фон хороший поставить, ни фотографию черно-белую сделать. А цветные фото в галереи не берут. Так что пришлось потратить время, даже на курсы ходил. Ну и книги.

 

Who are your favorite modern artists?

‘David Shrigley is more than eternal for me. Easy look, manifestation of sense in one touch. I also love Koons. I would not be ashamed to put one of his pieces in a living room. I like what Slavs&Tatars do.’

Can you describe the creativity in a few words?

‘Daily spectacularity of abstract identics.’

What is art?

‘Fastening a pink bow to antlers of a dead deer.

What inspires you?

Unpredictability of the result, communication with new people. Practically all works that I’ve done, are connected to other people. A certain way of communication in the process where works act as a pretext. Plus formal things: I like seeing. And to see what you want, it is often necessary to make it yourself first.

Do you have interests not connected to art?

3-year experience in Team Fortress 2 for classes of soldier and pyromaniac. But, in general, to repel an attack in due time to beat off attack is also art.

What are your goals for this year?

To give interviews to several other websites about being an artist.

 

Кто твои любимые современные художники?

Девид Шригли для меня вне вечности. Легкий взгляд, проявление смысла в одно касание. Люблю очень Кунса еще. Такую штуку и в гостиной не стыдно повесить. Нравится, что делают Slavs&Tatars.

Сможешь коротко описать свое творчество?

Повседневная спектакулярность абстрактной айдентики.

Что такое искусство?

Это завязывать розовый бант на рогах мертвого оленя.

Что тебя вдохновляет?

Непредсказуемость результата, общение с новыми людьми. Практически все работы, что я делал, завязаны на других людей. Некий способ коммуникации внутри процесса, где работы выступают предлогом. Плюс формальные вещи: мне нравится смотреть. А чтобы смотреть на то, что хочешь, часто приходится самому сначала это сделать.

Есть у тебя увлечения, не связанные с искусством?

3-летний стаж в Team Fortress 2 за классы солдат и пироман. Но, вообще, в нужное время отбить атаку — тоже искусство.

Какие ставишь цели перед собой на этот год?

Дать интервью еще нескольким сайтам о том, что я художник.

About

Snapbox. Profile
• Text by: Snapbox, portrait photo by Aglaya Demidenko
May 2012

«Искусство – это завязывать розовый бант на рогах мертвого оленя»

"Art is fastening a pink bow to antlers of a dead Deer"

Explore